• ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دندان طمع سازندگان برای افزایش بهای مسکن/ ساخت مسکن ملی چقدر تمام می شود؟

محمد رضا احمدی مدیرعامل شرکت عمران بهارستان با بیان اینکه ساخت ۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن ملی در شهر جدید بهارستان با محوطه سازی حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد، گفت: طرح مسکن ملی در قالب تولید و عرضه مسکن ساختمانی برای دولت و مردم بسیار مهم و نقش بسیار موثری در بهبود وضعیت بازار مسکن دارد.

احمدی با بیان اینکه طرح مسکن ملی در بهارستان ۲۱ هزار واحد هدف گذاری شده است، افزود: این ۲۱ هزار واحد در ۴ بخش است که بخش اول آن در قالب تعاونی، بخش دوم در قالب واگذاری به سازندگان، بخش سوم در قالب مشارکتی و بخش چهارم هم در قالب ثبت نام متقاضیان در سامانه مسکن ملی انجام شده است.

مدیرعامل بهارستان توضیح داد: ۳ هزار و ۵۰۰ متقاضی از طریق طرح مسکن ملی ثبت نام انجام داده‌اند و ۳ هزار و ۷۰۰ نفر هم از طریق امضای تفاهم نامه با دستگاه‌های مختلف ثبت نام انجام داده‌اند.

او با بیان اینکه این ۳ هزار و ۵۰۰ نفر آورده اولیه خود را به مبلغ ۴۰ میلیون تومان واریز کرده‌اند، افزود: طبق قرارداد اولیه که منعقد شده قیمت هر متر مربع واحد مسکن ملی میانگین حدود ۲میلیون و۸۰۰ هزار تومان است اما برای متقاضیان هنگام تحویل براساس قیمت تمام شده حساب می‌شود.

احمدی با بیان اینکه در شرایطی که قیمت مصالح روز به روز در حال افزایش بود و متقاضیان نگران رشد قیمت تمام شده مسکن ملی خود بودند، برخی از انبوه سازان و سازندگان چند ماهی شرکت عمران را برای عملیاتی کردن پروژه‌ها معطل گذاشتند و حاضر نشدند از رقم متری ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای اجرای پروژه کوتاه بیایند.

او با بیان اینکه طی مذاکراتی که با برخی از شرکت‌های ساختمانی و پیمانکاران انجام شد در نهایت مجبور شدیم با متری ۲.۸ میلیون تومان با سازنده دیگری قرارداد منعقد کنیم، افزود: همین موضوع باعث شد که پیمانکاران داخلی بعد از انعقاد قرارداد با پیمانکار تُرک پیام دادند که حاضرند با مبلغ ۲.۸ میلیون تومان کار کنند و به انعقاد قرارداد با این شرکت معترض بودند.

احمدی با ابراز ناراحتی از برخی سازندگان و انبوه سازان گفت: اگر این سازندگان می‌توانستند با این مبلغ کار کنند چرا ما را سه ماه معطل نگه داشتند و موجب تعویق پروژه شدند.

مدیر عامل شرکت عمران بهارستان با بیان اینکه شرکتی که هم اکنون با آن قرارداد امضا شده شرکتی است که در ایران ثبت شده و کارکنان آن به جز مدیر، همگی ایرانی هستند و از مصالح و تجهیزات ایرانی استفاده می‌کند، تصریح کرد: فقط مسئولیت آن را فردی ترک تبار بر عهده دارد. در عین حال صنعتی سازی و سریع سازی در اولویت کار این شرکت است.

او افزود: این شرکت تا کنون ۵۵ هزار واحد مسکونی را در ایران ساخته و در بحث کیفیت و زمان اجرای پروژه از بسیاری سازندگان داخلی کارنامه قابل قبول تری دارد.

احمدی تصریح کرد: از طرف دیگر سه پیمانکار ایرانی حاضر شدند با رقم ۲.۸ میلیون تومان، پروژه‌ها را اجرا کنند که با آنها نیز در مرحله انعقاد قرارداد هستیم. ما هیچ مشکلی با پیمانکاران منصف و متعهد ایرانی نداریم.

احمدی یادآور شد: در شهر جدید بهارستان ۲۱ هزار واحد مسکن ملی در نظر گرفته شده که تا کنون ساخت ۱۶ هزار واحد در قالب‌های خودمالکی، مشارکت و تعهد  شروع شده و ۳ هزار و ۵۰۰ واحد مذکور نیز جزو همین تعداد است.

او با تاکید بر اینکه رقم ۲.۸ میلیون تومان بر اساس برآورد سازمان برنامه و بودجه از پروژه‌های دولتی است که برای سه ماهه دوم امسال اعلام شده است، افزود: با وجود آنکه از شهریور ماه تا کنون نرخ مصالح ساختمانی افزایش پیدا کرده به نظر می‌رسد اغلب قراردادهای وزارت راه و شهرسازی با سازندگان ایرانی با نرخ علی الحساب ۲.۸ میلیون تومان بسته شود.

مدیرعامل عمران بهارستان بیان کرد: صرفه و صلاح متقاضیان در اولویت ماست و نمی‌خواهیم با بستن قراردادهای ۵۰ درصد گران‌تر از میانگین کشوری به نوعی از جیب متقاضیان حاتم بخشی کنیم.

مدیرعامل عمران بهارستان با بیان اینکه هنوز هیچ قرارداد مشارکتی با سازنده ترک امضا نشده است، افزود: با توجه به سوابق سازندگان داخلی که پروژه‌های ما را چندین سال معطل گذاشته‌اند از آنها ناامید شده‌ایم.

→ خواندن مطلب قبلی

خبرهای خوش مسکن ملی در راه است

خواندن مطلب بعدی ←

آغاز ثبت‌نام مسکن ملی در سی‌سخت

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *